Bostadsrätterna

Brf Hagbacken är medlem i Bostadsrätterna. Här är några exempel på vad föreningen får som medlem:
• Styrelserådgivning via telefon och e-post.
• Styrelsetidningen Bostadsrätterna Direkt.
• Boende i föreningen får tidningen Din Bostadsrätt.
• Föreningen får egen webbplats.
• Fria utbildningar i Bostadsrättsskolan.
• Medlemsrabatter på till exempel fastighets- och hemförsäkring, tvättstugeutrustning och kabel-tv.

Bostadsrätterna är en rikstäckande organisation för Sveriges bostadsrättsföreningar. Idag är cirka 6 000 bostadsrättsföreningar medlemmar i Bostadsrätterna. Dom bildades 1921 och är därmed Sveriges äldsta bostadsrättsorganisation. Fram till 2011 hette dom bostadsrättsorganisationen SBC.

Allt fler behöver veta alltmer om bostadsrätt. I takt med att Bostadsrättssverige växer så behövs mer kunskap om denna boendeform, både hos styrelser och bostadsrättsinnehavare. Bostadsrätterna tillhandahåller ett av marknadens mest heltäckande kursutbud inom bostadsrättsområdet.

Bostadsrätterna är en demokratiskt uppbyggd organisation, där medlemsföreningar har en fri och självständig ställning. En bostadsrättsförening eller bosparare kan när som helst begära utträde. Varje bostadsrättsförening som är medlem i Bostadsrätterna drivs av de boende under oinskränkt beslutsrätt och fullt eget ansvar.

Bostadsrätterna verkar för bostadsrätten. Information och opinionsbildning är en naturlig del i verksamheten. Bostadsrätterna är remissinstans för frågor som rör bostadsrättsliga frågor, och vi företräder också sina föreningar gentemot stat och kommun.
Inom den ekonomiska föreningen sköts servicen inom föreningsverksamheten. En stor del av verksamheten består i att informera medlemsföreningar och bosparare, bland annat genom telefonrådgivning och via nyhetsbladet Bostadsrätterna Direkt och tidningen Din Bostadsrätt.

Tidningen ”Din Bostadsrätt” skickas till föreningens alla medlemmar 4 gånger/år.